Ta strona używa plików cookies dla celów statystycznych. Korzystanie ze strony bez zmian ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Aby strona nie wykorzystywała plików cookies, należy zmienić ustawienia domyślne przeglądarki. Szczegóły w Polityce prywatności. Zamknij Zobacz więcej


Znajdź na stronie
Licznik odwiedzin

Porady dla kierowców.

Akumulator to jedno z dwóch źródeł prądu w każdym aucie z silnikiem spalinowym, po alternatorze. Elementy te pracują naprzemiennie, aby jednak dokładnie scharakteryzować akumulator, należy opisać jego budowę i działanie od początku – zapraszamy do lektury naszego artykułu.

W samochodach najbardziej rozpowszechnionym akumulatorem jest akumulator kwasowo-ołowiowy, który zbudowany jest z elektrody ołowiowej, elektrody z tlenku ołowiu oraz ok. 37% roztworu wodnego kwasu siarkowego, pełniący rolę elektrolitu. Zazwyczaj, akumulator przeznaczony do aut osobowych jest zbudowany z 6 ogniw ołowiowo-kwasowych połączonych szeregowo. Każde z ogniw dysponuje siłą elektromotoryczną rzędu 2,1 V. Łatwo więc policzyć, że akumulator generuje napięcie znamionowe, wynoszące 12,6 V. Akumulatory kwasowo-ołowiowe umożliwiają przepływ dużych prądów, stąd znalazły szerokie zastosowanie w samochodach z silnikami spalinowymi.

Korzystaj z serwisów wykupujących dostęp do danych serwisowych Franpo l

Korzystaj z serwisów wykupujących dostęp do danych serwisowych Franpo l

Podstawowym parametrem akumulatora jest jego pojemność, wyrażona w amperogodzinach (Ah), a także prąd rozruchowy (A). Pojemność zależna jest od metody rozładowywania, z tego też powodu wprowadzono pojemność 10 godzinną, tj. aby rozładować w ciągu 10 h akumulator 50 Ah, korzystać należy z prądu o natężeniu 5 A.

Napisaliśmy, że akumulator nie działa cały czas, a tylko w określonych momentach. Jak to więc wygląda w praktyce? Otóż, akumulator dostarcza prąd do elementów elektrycznych samochodu podczas postoju (gdy silnik nie działa) bądź gdy prędkość obrotowa wału korbowego jest zbyt mała, aby układ włączył prądnicę. Wynika więc z czystej logiki, że gdy uruchamiamy samochód, rozrusznik i układ zapłonowy korzystają z prądu właśnie z akumulatora. Co więcej, to właśnie akumulator pozwala np. na słuchanie radia w trakcie postoju auta. Rola akumulatora kończy się natomiast w trakcie jazdy – wtedy jedynym źródłem prądu jest alternator (bądź prądnica).

Poradnik o akumulatorze

Poradnik o akumulatorze …

Poradnik dla klienta

 


Skontaktuj się z nami pod 601 774 155 lub 887 377 577;
Doradzimy w interesującej Cię kwestii oraz wspólnie ustalimy warunki współpracy.
Jeśli bardziej odpowiada Ci kontakt mailowy – wypełnij formularz kontaktowy
skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24 godzin.

Zapraszam oferujemy solidne i kompleksowe naprawy

Leszek Wiśniewski
właściciel