Ta strona używa plików cookies dla celów statystycznych. Korzystanie ze strony bez zmian ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Aby strona nie wykorzystywała plików cookies, należy zmienić ustawienia domyślne przeglądarki. Szczegóły w Polityce prywatności. Zamknij Zobacz więcej

Chemiczny czyszczenie silnika remont płukanka 601774155

Chemiczny czyszczenie silnika remont płukanka 601774155

Silnik auta nabrał wigoru wyłącznie dzięki lekarstwom podawanym w płynie
Silnik to przeważnie jeden z najtrwalszych zespołów współczesnego samochodu. Dlatego konieczność jego naprawy głównej może wynikać z prawidłowej eksploatacji lub zaniedbań serwisowych.
Postęp w dziedzinie konstrukcji, inżynierii materiałowej i technologii wytwarzania nie oznacza jednak, by silniki nie wykazywały żadnych objawów starzenia się przy przebiegu napędzanego nimi pojazdu wynoszącym 200 lub 300 tysięcy kilometrów. Niekiedy występuje wówczas zwiększone spalanie oleju, nierówne ciśnienia sprężania w poszczególnych cylindrach, utrata mocy i zbyt głośna praca. Może to w sumie sprawiać wrażenie całkowitego zużycia. Na szczęcie okazuje się, że nie każdy kopcący i klekoczący silnik kwalifikuje się do kosztownej mechanicznej naprawy głównej.
Wariant trzeci, najtańszy
Wydatek kilku tysięcy złotych na wykonanie klasycznych szlifów cylindrów i czopów, wymianę tłoków, zaworów i panewek oraz pracochłonne prace montażowe jest w obecnych realiach rynkowych przeważnie nieopłacalny dla właściciela pojazdu. Tańsze okazuje się zwykle złomowanie silnika lub nawet całego samochodu i zakup również używanego, lecz w lepszym stanie technicznym. Istnieje jednak też możliwość trzecia, jeszcze mniej kosztowna. Polega ona na wykorzystaniu nowoczesnych środków serwisowych Liqui Moly, które bez rozbierania silnika mogą przywrócić mu w znacznym stopniu pierwotne osiągi.
Dla wykazania skuteczności tej metody zakupiliśmy mocno wyeksploatowany samochód BMW e30 z 1990 roku, wyposażony w benzynowy silnik 1.8 M40. Jego licznik wykazywał wtedy przebieg 230 000 km. Postanowiliśmy doprowadzić ten pojazd do możliwie najlepszego stanu bez ingerencji mechanicznej, a więc nie tylko bez jakiejkolwiek obróbki skrawaniem, ale nawet bez prostego demontażu podzespołów.
Po dokonaniu badań diagnostycznych (pomiar ciśnienia sprężania, analiza spalin, pomiar mocy i momentu obrotowego na hamowni) okazało się, że trzeba w tym celu:
  • wyrównać ciśnienie sprężania w poszczególnych cylindrach,
  • zmniejszyć nadmierne zużycie oleju silnikowego spowodowane nieszczelnością pierścieni tłokowych,
  • wyciszyć pracę popychaczy hydraulicznych,
  • usunąć wycieki i przenikanie środka smarnego przez uszczelnienia trzonków zaworowych,
  • poprawić stan mechaniczny ciernie współpracujących gładzi,
  • usunąć nagar i zanieczyszczenia z wtryskowego układu zasilania, zaworów i denka tłoka.
Na początek Jet Clean Tronic
Jest to urządzenie do czyszczenia układów wtryskowych zarówno w silnikach benzynowych, jak i Diesla, przy użyciu specjalnego płynu Pro Line Jet Clean Benzin System Intensive Reiniger (nr art: 5151), który usuwa również nagar z denka tłoka, komory spalania i zaworów, a co najważniejsze – wypłukuje też zanieczyszczenia z rowków pierścieni tłokowych. Podłączenie Jet Cleana do naszego BMW wymagało odkręcenia przewodów zasilających oraz powrotnych z listwy wtryskowej (kolektora) i ich połączenia ze sobą. Na uwolnione w ten sposób króćce listwy montuje się przewody zasilania i powrotu połączone z urządzeniem czyszczącym. Chemiczny czyszczenie silnika remont płukanka 601774155
Następnie można już uruchomić pierwszy program pracy Jet Clean Tronica, czyli rozpuszczanie osadów w listwie wtryskowej. Zgodnie z programem, pompa generuje ciśnienie rosnące aż do wartości, przy której otwiera się zawór powrotny systemu wtryskowego. W przypadku naprawianego pojazdu nastąpiło to już przy ciśnieniu 3,5 bara. Po otwarciu zaworu płyn czyszczący przepływa przez listwę w zamkniętym obiegu i w ciągu 8 minut oczyszcza jej wnętrze z nalotów, osadów, smoły i nagarów. Program ten jest bardzo pożyteczny również w przypadku silników wyposażonych w instalacje LPG, ponieważ ten rodzaj paliwa powoduje bardzo szybkie zanieczyszczanie się listwy.
Drugi program zastosowany w naszym doświadczeniu przeznaczony jest do czyszczenia innych części układu wtryskowego. W praktyce polega to na uruchomieniu i pracy silnika zasilanego płynem czyszczącym zamiast zwykłego paliwa. Dzięki temu czyści się cały układ wtryskowy, szczególnie końcówki wtryskiwaczy, które jak wcześniej wykazała analiza spalin, są mocno zanieczyszczone i nie rozpylają paliwa w zadowalającym stopniu. Równocześnie wypłukiwany jest nagar z zaworów dolotowych (powodują go zanieczyszczenia przenikające z układu przewietrzania komory korbowej silnika), a także z denka tłoka i rowków pierścieni tłokowych. Zanieczyszczenie rowków sprawia, że pierścienie blokują się w nich, przez co nie dolegają szczelnie do gładzi cylindrowej, przepuszczając olej do komory spalania. Skutkiem tego silnik nadmiernie zużywa olej, a niebieski dym wydobywa się z układu wydechowego podczas przyspieszania. Oznaki te często są mylnie interpretowane przez mechaników i kończą się tzw. naprawą średnią, czyli wymianą pierścieni. Chemiczny czyszczenie silnika remont płukanka 601774155
Drugi program trwa ok. 20 minut, po czym wyłączamy silnik i przygotowujemy się do trzeciego, czyli operacji zassania zanieczyszczeń z siatkowych filtrów wtryskiwaczy. Niestety w tym modelu BMW wtryskiwacze znajdują się w niedostępnym miejscu i do ich wyczyszczenia musielibyśmy zdjąć kolektor ssący, co naruszałoby przyjętą zasadę nieużywania żadnych narzędzi. W związku z tym pominęliśmy ten etap pracy i przeszliśmy do ostatniego, a więc do czyszczenia kolektora dolotowego Jet-Cleanem. Trwa to od 15 do 35 minut, zależnie od stopnia zanieczyszczenia. Silnik w tym czasie pracuje na zwykłej benzynie, a środek czyszczący podawany jest dodatkowo przewodem podłączonym do króćca podciśnieniowego w kolektorze. Czyszczenie kolektora jest niezmiernie istotne dla silników z wielopunktowym wtryskiem paliwa (takich jak w naszym BMW), a także dla modeli z bezpośrednim wtryskiem (FSI, GDI, JTS). Jeśli nie przeprowadza się okresowo tego zabiegu, w kanałach dolotowych osadza się coraz grubsza warstwa smolistego nagaru. Chemiczny czyszczenie silnika remont płukanka 601774155
Czyszczenie układu smarowania
W tym celu do rozgrzanego silnika wlewamy (przez wlew oleju) dodatek czyszczący Pro-Line Engine Flusch (nr art. 2427). Następnie uruchamiamy silnik i pozwalamy mu pracować przez około 15 minut na wolnych obrotach. Po tym okresie czyszczenie jest zakończone, więc wymieniamy olej na w pełni syntetyczny Synth Oil High Tech 5W-40.
Następnie dolewamy do oleju środek Ol Verlust Stop (nr art. 2671), przywracający elastyczność starym uszczelkom przez nieznaczne zwiększenie ich objętości i antidotum na głośną pracę hydraulicznych popychaczy zaworów Hydrosstossel Additive (nr Art. 2698) oraz modyfikator tarcia Ceratec (nr art. 3721).
Czyszczenie układu wtryskowego i tłokowo-korbowego Czyszczenie układu smarowania i ciernie współpracujących powierzchni
Czyszczenie układu wtryskowego
i tłokowo-korbowego
Czyszczenie układu smarowania i ciernie współpracujących
powierzchni
Wymiana oleju na nowoczesny produkt w pełni syntetyczny Aplikacja preparatu regenerującego hydrauliczne popychacze zaworów
Wymiana oleju na nowoczesny produkt
w pełni syntetyczny
Aplikacja preparatu regenerującego
hydrauliczne popychacze zaworów
Efekty tego „ceramizowania” gładzi uzyskanego dzięki ostatniemu z wymienionych środków, jak i całej chemicznej naprawy silnika uwidaczniają się w pełni dopiero po około 5000 kilometrów. Samochód podczas pokonywania tego dystansu był normalnie użytkowany, lecz bez naszego udziału, a końcowe testy przeprowadziliśmy po przejechaniu dokładnie 5137 kilometrów.
Efekt końcowy
Gdy BMW ponownie trafiło w nasze ręce, skutki chemicznej naprawy przerosły nasze oczekiwania. Auto odzyskało swój dawny wigor, pracowało ciszej, przestało kopcić podczas hamowania silnikiem (zapewne dzięki rozmiękczeniu stwardniałych uszczelniaczy trzonków zaworowych). Te nasze subiektywne odczucia postanowiliśmy zobiektywizować. W tym celu udaliśmy się ponownie na hamownię, zmierzyliśmy ciśnienie sprężania, zużycie paliwa i oleju, a także skontrolowaliśmy skład spalin. Chemiczny czyszczenie silnika remont płukanka 601774155
Okazało się, że wszystkie te parametry uległy poprawie. Wcześniej samochód spalał w cyklu miejskim około 13 litrów paliwa na 100 kilometrów. Po naprawie zużycie spadło do 9,5 litra na 100 kilometrów, a więc o prawie 27%! Pomiary wykazały też zmniejszone zużycie oleju. Poprzednio wynosiło około 0,5 litra na tysiąc kilometrów, a w trakcie ok. 400 kilometrów przejechanych na nowym oleju nie odnotowaliśmy żadnych jego ubytków.
Zwieńczeniem całego przedsięwzięcia był ponowny pomiar osiągów na hamowni. Tu okazało się, że moc wzrosła o całe 4 konie do 106 KM przy nominalnych 112 KM, co przy takim przebiegu wydaje się być całkiem dobrym wynikiem.
Nasz eksperyment dowiódł przy okazji, iż we współczesnych silnikach projektowanych na kilkaset tysięcy kilometrów bezawaryjnej eksploatacji znacznie większym problemem niż ich mechaniczne zużycie jest postępujące zanieczyszczenie poszczególnych podzespołów. Chemiczna terapia nie przywraca silnikom fabrycznej nowości, lecz stosowana okresowo sprawia, że starzeją się one wolniej i dłużej. Chemiczny czyszczenie silnika remont płukanka wodorowanie 601774155
Autor Piotr Mering
Specjalista ds. technicznych i szkoleń Liqui Moly Polska sp. z o.o.